سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خمیازه کشیدن

خمیازه

خمیازه یک رفلکس غیر ارادی است که در آن دهان به طور گسترده ای باز می شود و ریه ها هوا زیادی را می گیرند. هوا سپس به آرامی بازدم می شود. در این مدت ، لاله های گوش کشیده می شوند ، و ممکن است چشم ها نیز محکم بسته شوند و باعث آبریزش شوند. برای تولید خمیازه لازم نیست هیچ فکر و اقدامی انجام شود و روند کار برای همه مشابه است. خمیازه معمولاً یا قبل یا بعد از خواب اتفاق می افتد ، به همین دلیل معمولاً نشانه خستگی محسوب می شود. خمیازه نیز در افرادی که کارهای خسته کننده انجام می دهند به طور مکرر اتفاق می افتد. خمیازه نیز جنبه اجتماعی دارد. به نظر می رسد خمیازه بین انسان و سایر حیوانات مسری است و مسری بودن خمیازه کاملاً مستند است اما به سختی قابل درک است.

حقایقی در مورد خمیازه کشیدن

در اینجا چند نکته اساسی در مورد خمیازه کشیدن آورده شده است. جزئیات بیشتر و اطلاعات پشتیبانی شده در مقاله اصلی است.

  • به طور معمول ، خمیازه کشیدن پاسخی به خستگی یا عدم تحریک است.
  • بچه ها حتی در رحم هم می توانند خمیازه بکشند.
  • خمیازه ، به عنوان بخشی از واکنش همدلی طبیعی انسان مسری است.
  • خمیازه یک کارکرد اجتماعی را برقرار می کند ، و نشانه کسالت است.

علل خمیازه کشیدن

هنوز دلیل قطعی برای خمیازه وجود ندارد. بسیاری از نظریه های پیشنهادی ظاهر و مورد مطالعه قرار گرفته اند و برخی از سرنخ ها را ارائه می دهند.

تغییر حالت

معمولاً تصور می شود که خمیازه کشیدن نشانه خواب آلودگی یا کسالت است ، گرچه همیشه اینگونه نیست. در حالی که کسی که خمیازه می کشد ممکن است خسته باشد ، ضربان قلب در هنگام خمیازه سریع افزایش می یابد. این افزایش ضربان قلب نشان می دهد خمیازه می تواند نشانه هوشیاری باشد تا تنبلی.

خمیازه ، به طور کلی ، ممکن است به سادگی راهی برای تغییر وضعیت آگاهی در بدن باشد:

قبل از خواب: خمیازه می تواند نشانه آمادگی بدن برای خواب باشد.

وقتی خسته شدید: خمیازه کشیدن هنگام انجام یک کار خسته کننده ممکن است نشانه انتقال مغز از سطح هوشیاری بالا به سطح پایین تر باشد.

بعد از ورزش یا ورزش: خمیازه کشیدن بعد از یک فعالیت شدید ورزشی ممکن است نشانه انتقال از انرژی زیاد به انرژی کم در مغز باشد.

افراد همچنین ممکن است هنگام تغییر حالت های جسمی ، مانند حرکت از یک منطقه با فشار بالا به فشار کم ، خمیازه بکشند. این فشار می تواند در لاله های گوش جمع شده و باعث شود فرد خمیازه بکشد تا آن را آزاد کند.

عملکرد تنفسی

خمیازه ممکن است تابعی از تنفس باشد. در صورت نیاز خون به اکسیژن ، خمیازه ممکن است بیشتر باشد. خمیازه باعث جذب زیاد هوا و ضربان قلب سریعتر می شود ، که از نظر تئوری می تواند به این معنی باشد که اکسیژن بیشتری در بدن پمپ می کند. بنابراین خمیازه ممکن است به سادگی برای کمک به پاکسازی سموم از خون و تأمین اکسیژن تازه طراحی شود.

برای خنک کردن مغز

خمیازه ممکن است مغز را خنک کند. خمیازه باعث کشیده شدن فک می شود و باعث افزایش جریان خون در صورت و گردن می شود. استنشاق زیاد و ضربان قلب سریع ناشی از خمیازه همچنین باعث چرخش سریع خون و مایع نخاع در بدن می شود. کل این فرایند ممکن است راهی برای خنک سازی مغزی باشد که بیش از حد داغ شده است.

به عنوان یک ابزار ارتباطی

برخی از محققان معتقدند دلیل خمیازه کشیدن انسان ها بیشتر به تکامل مربوط است. قبل از اینکه انسانها صوتی خود را برقرار کنند ، ممکن است از خمیازه برای انتقال پیام استفاده کرده باشند. خمیازه ها را نشانه کسالت یا خواب آلودگی می دانند و این می تواند همان چیزی باشد که انسان های اولیه نیز با آن ارتباط برقرار می کردند. با این حال ، انسانهای اولیه ممکن است از خمیازه استفاده کنند تا هوشیاری خود را به دیگران نشان دهند ، دندانهای خود را در برابر متجاوزان خالی کنند ، یا به عنوان ابزار ارتباطی دیگری عمل کنند. خمیازه کشیدن بازتابی است که از بسیاری از الگوهای سازگار پیروی نمی کند.

یک چیز که بسیاری از مردم در مورد آن اتفاق نظر دارند این است که خمیازه مسری به نظر می رسد. دیدن خمیازه فرد دیگری می تواند باعث شود کسانی که تماشا می کنند ، خودشان "خمیازه" بکشند. علم در شگفت است که چرا این اتفاق افتاده است و بسیاری از نظریه ها از جمله:

زمان روز: برخی از محققان گفته اند که زمان روز یا هوش افرادی که خمیازه می کشند باعث خمیازه مسری می شود ، اما اکثر مردم دیگر این فرضیه را تایید نمی کنند.

همدلی: یکی از رایج ترین نظریه ها این است که خمیازه مسری نشانه همدلی با دیگران است. دیدن خمیازه کشیدن ممکن است باعث خمیازه بیننده شود ، خصوصاً اگر با آن شخص نزدیک یا راحت باشد.

همانطور که همه می دانیم کم خوابی مشکلات بسیار جدی را برای انسان ها به وجود می آورد. از تمام مضرات کم خوابی که بگذریم بدتر از همه خمیازه هایی است که صبح روز بعد هنگام رفتن به سرکار و یا مدرسه می کشیم. بعضی وقت ها آنقدر خمیازه می کشیم که اطرافیانمان را هم خواب آلود می کنیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از خمیازه های متعدد اطرافیان شما را سرزنش کنند بگویند که باعث خواب آلودگی آنها شده اید. دلایل خمیازه کشیدن هنوز نامعلوم است. البته جنبه های بسیار متعددی از رفتارهای انسان وجود دارند که هنوز به شکل یک معما هستند. دانشمندان پاسخ قانع کننده ای در مورد علل واگیر دار بودن آن ندارند. اما در عین حال معتقدند خمیازه عللی به جز خستگی و کم خوابی دارد. آنچه که دانشمندان از خمیازه بیان کرده اند تنها به شکل یک تیوری است که کاملا هم به اثبات نرسیده است. 

منبع: http://lungspecialist.ir/